Efterskrift for en fysioterapeutklinik, som var et hjertebarn, men ikke eksisterer mere i den oprindelige form.

Da Julie og jeg besluttede at vores klinik skulle hedde Hands On – fysioterapi og ligge i Borgergade, var det en velovervejet beslutning, som godt nok blev presset lidt på vej i sin fødsel af ydre turbulens.

Der er ingen tvivl om at vi lavede fejl.
Da jeg overtog klinikken i Øbro Svømmehal efter min tidligere partner, var der knas med forventningsafstemningen, og ændringer, jeg foretog for at skabe en mere gnidningsløs og gennemsigtig forretningsgang, blev misforstået som utidig kritik af tidligere struktur. Der har nok været dårlig stemning i den sidste tid.

Da Covid-19 lukkede landet ned, var det sin sag at styre sin forretning igennem krisen. Vi forsøgte at kommunikere sagligt og respektfuldt i en tone som var mere besindig end vi følte os. Vi forstod godt at vores klienter blev bombarderet med info og oplysning, hvoraf nogle var mere brugbare end andre. Et nyhedsbrev om vores åbningstider virkede måske ikke særlig kærkomment i en tid, hvor I var mere optaget af hvorlænge børnene skulle være hjemme, og hvordan I selv skulle få råd til næste måneds udgifter, for ikke at nævne frygten for egen eller næres sygdom eller dødsfald.

Det var ikke nemt at få vendt en fejlagtig udtalelse i landsdækkende nyhedsdækning om at fysioterapi i lighed med frisører, tatovører og massører var tvangslukket, når nu fysioterapeuter er autoriserede sundhedspersonale, som netop havde åbent, så I fortsat kunne tage jer af jeres helbred, skulle I have brug for det. Det var vanskeligt at få Københavns Kommune i tale vedr. virksomheder beliggende på samme adresse som kultur- og fritidsinstitutioner. Det var simpelthen bare ikke deres første prioritet at sende kommunalt personale på arbejde, for at sikre vores åbningstid, når nu energipriserne samtidig lagde op til at slukke for lys, varme, udluftning og rensningsanlæg for at spare på driftsudgifterne i et forsøg på at balancere svømmehallens manglende indtægter i perioden.

Hvordan vælger man hvilke af éns klienter, der på forhånd virkelig har brug for at vide at det behandlingsforløb, de er i gang med kan fortsætte? Hvordan kunne vi på forhånd vide, hvem der følte sig utrygge ved at færdes offentligt hvorfor turen hen til klinikken var umulig. Hvordan kunne vi påvirke den enkeltes afvejning af utrygheden på den ene side og behandling på den anden side. Det er et personligt valg som selvfølgelig styres af ens evne til at mærke efter og sortere i de forhåndenværende informationer. Men hvis hele Verden er i chok og man ikke kan stole på de informationer og råd, man får uden at bede om dem, så er et nyhedsbrev fra éns fysioterapeut måske ikke så hjælpsomt som det var tænkt fra vores side.

Måske bar vores informationer også for meget præg at at vi på den ene side stod til rådighed og på den anden side, nok ikke ville overleve, hvis hovedparten af vores klienter blev væk. Samtidig var det et svært valg, for en lukket klinik ville ikke have været omfattet af statens kompensationsordninger, nu, hvor vi faktisk havde tilladelse til at holde åbent.

Vi gjorde det! Vi overlevede faktisk en meget turbulent tid i en ny virksomhed. Ny var den, fordi jeg med nye partnere valgte at føre klinikken videre i et nyt navn på en ny adresse. Hvilket held!
Svømmehallens personale havde ikke orienteret os om en planlagt nedlukning i form af en renovering som skulle vise sig at vare de næste 3 år. Tidsplanen blev muligvis fremrykket i en tid, hvor det administrative personale havde tid til planlægning, når nu driften lå stille under Covid-19 nedlukningerne. Så vi flyttede og vi overlevede.

Vi var så glade i Borgergade. Det lå tæt nok på Østerbro til at en del af vores tidligere klientel kunne “flytte med”, hvis de lystede. For nogle blev det for langt, og andre savnede kombinationen af svømmehal, sauna og omklædning. Vi var til gengæld glade for at slippe for turen gennem den varme fugtige bassin-hal og begrænsningen af vores åbningstider. Vi var også glade for at kunne tiltrække nye klienter, som vi ikke kendte tidligere, men måtte også sande at vores valg med at nedprioritere massage og fokusere på vores sundhedsterapier gjorde ondt på vores massører, og vores samlede omsætning. Det er og bliver en udfordring for klienterne at nogle fysioterapeuter modtager et tilskud til din behandling, når andre ikke gør. Det kan mærkes på jeres pengepung, og det er svært at forklare jer i ord, hvad I konkret får for de penge, når vi ikke samtidig ønsker at devaluere vores kolleger i andre klinikker, hvor man også får resultater, selvom vejen dertil er anderledes.

I 2022 begyndte tilværelsen for klinikken at slå revner. Covid-19 spøgte stadig og vi blev nødt til at forholde os til en lang periode med lavere omsætning, som vi kompenserede ved at arbejde mere ud af huset med konsekvens for klinikkens åbningstider. Det egentlige dødsstød kom i form af et cykeluheld med et indtil videre 1,5 år langt skadesforløb og et langvarigt projekt der helst skal resultere i en familieforøgelse i slutningen af året. Vi mistede simpelthen energien til at kæmpe videre på skift og følte os nødsaget til at lukke klinikken med udgangen af 2023.

I dag har vi begge taget imod en udstrakt hånd fra én af vores konkurrenter, som vi egentlig aldrig har konkurreret med, men nærmere følt et slægtskab med. Julie er begyndt at behandle i april, mens jeg så småt skal i gang med at afprøve om min stakkels venstre hånd nogensinde igen bliver i stand til at finde de punkter, holde det pres og skubbe det væv, som tidligere har været kernen i mine behandlinger. Dette gør vi begge to i Fysio360, som ligger i Gothersgade 137. Det er nemt at finde – lige overfor den nye (midlertidige) sideindgang til Botanisk Have.

Fysio360 kontaktede os, da de fandt ud af at vi havde lukket, og tilbød at hjælpe med det videre forløb. En håndsrækning, som vi både var taknemmelige og rørte over. Det er en velfungerende klinik, der ligesom vi, ikke har det ydernummer, som giver ret til offentligt tilskud. Det har Fysio360, ligesom vi, vendt til at være en fordel, som I nyder godt af.

Fordelene er mange:
Du skal ikke vente på en tid og henvisning hos din læge. Hvis du synes du har brug for os, skal du bare lave en tid.
Din behandlingstid, -længde, -hyppighed og indhold er ikke dikteret ovenfra, men tager udgangspunkt i din virkelighed, dit behov og dit samarbejde med din behandler.
Du møder KUN behandlere som brænder for deres fag og tør gå langt for at du lykkes med at blive skadefri.

Der flere fællestræk mellem vores tidligere klinik og Fysio360:
Udover at vores priser er meget ens og afspejler den tid, vi afsætter, så har du stadig mulighed for at få tilskud fra evt. private forsikringer, såsom Danmark, PFA, Tryg og andre sundhedsforsikringer.

Vi har også en fælles forståelse af at nok er du, som klient, i centrum for hvordan din behandling skal tilrettelægges, men dette er stadig din med din fysioterapeut, der styrer hvordan, og derfor er samarbejdet vigtigt. Mange teknikker og tilgange vil give et godt resultat, og vi sørge for at sortere i værktøjskassen og skifter gerne værktøj undervejs, hvis det giver mening for begge parter. Tiden mellem behandlinger er dog dit ansvar. Du vælger selv om du vil træne for lidt eller for meget eller arbejde målrettet på at finde det helt præcise niveau, selvom det kan være svært. Du bestemmer også selv om du vil skåne en overbelastning eller om vandreturen i weekenden er vigtigere for dig. Det kan også være svært at mærke sin fremgang, hvis man helt holder op med at prøve om det lader sig gøre at gå 1, 3 eller 5 km i gode sko efter man fik en skade efter 15km i klipklapper på en ferie.

Sidst men ikke mindst, føler vi slægtskab med Fysio360 fordi deres motto er: Nørdede fysioterapeuter. Dette tilslutter jeg mig i hvert fald fuldt ud.
Jeg håber at du vil overveje at finde Julie og mig I Gothersgade, hvis du har ledt efter os på denne side.

Vi ser lyst på fremtiden. Denne hjemmeside kommer foreløbig til at fortsætte i mit navn.
Med venlig hilsen Sarah